Rozpoczęła się budowa komory końcowej tunelu średnicowego przy Łodzi Fabrycznej
"Komora Fabryczna to ostatni element budowy podziemnego połączenia między dworcami Łódź Kaliska, Żabieniec i Fabryczna. W tym miejscu swoją pracę zakończy tarcza TBM Katarzyna. Komora ma już gotowe ściany szczelinowe, a obecnie trwają prace przy wybieraniu ziemi z przyszłej komory końcowej" - powiedział PAP Piotr Grabowski, rzecznik wykonawcy budowy tunelu średnicowego w Łodzi, Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego.
Roboty budowlane przy budowie komory trwają, chociaż nie wiadomo kiedy tarcza w ogóle do tego miejsca dotrze. Według obecnego harmonogramu miało to nastąpić w połowie 2025 r., by po kolejnych 12 miesiącach - w czerwcu 2026 r. zakończyć budowę tunelu. We wrześniu ub. roku roboty jednak stanęły, po zawaleniu się części kamienicy przy Al. 1 Maja, około kilometra od wylotu tunelu na Dworcu Fabrycznym. Tarcza utknęła, a PBDiM stabilizuje grunt, żeby nie dopuścić do kolejnej katastrofy.
Ze względu na ponad 5-miesięczny przestój na budowie, PBDiM złożył do inwestora (PKP PLK) wniosek o przesunięcie planowanego terminu zakończenia robót o 12 miesięcy, co oznacza, że budowa skończyłaby się dopiero w czerwcu 2027 r. PKP PLK nie zgodziły się na to i zażądały podania konkretnych argumentów uzasadniających konieczność przeciągnięcia prac o rok.
"Otrzymaliśmy takie pismo. PLK na razie nie daje zielonego światła dla zmiany harmonogramu, jednak nie zamyka definitywnie rozmów na ten temat. Przygotowujemy odpowiedź, która będzie zawierać nasze szczegółowe argumenty, którymi będziemy wykazywać konieczność wydłużenia terminu budowy. Zapewniamy, że dążymy do jak najszybszego zakończenia inwestycji, natomiast z przyczyn niezależnych ani od zamawiającego, ani od wykonawcy, termin prac powinien zostać wydłużony" - powiedział PAP Piotr Grabowski, rzecznik PBDiM.
Komora końcowa dla tarczy "Katarzyna" powstaje w miejscu, gdzie kiedyś stał łódzki Hotel Centrum. To tu, w rejonie ul. Sienkiewicza powstanie komora, do której tarcza TBM "Katarzyna" ma się przebić i tu zakończyć drążenie tunelu. Ściany szczelinowe wypełniono już w końcu ub. roku, a od kilku dni na placu budowy pracują koparki i wywrotki do wywożenia urobku.
Prace trwają też na działce obok, gdzie trwają przygotowania do budowy komory końcowej dla tarczy drążącej tunel dla Kolei Dużych Prędkości.
"Prowadzimy prace przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, gdzie znajdować się będzie komora wydobywcza (odbiorcza) Fabryczna dla tarczy drążącej tunel. Tu maszyna zakończy drążenie" - poinformowało PAP Biuro Prasowe Centralnego Portu Komunikacyjnego.
CPK poinformowało PAP, że na terenie ŁDK (na zachód od Łodzi Fabrycznej) prowadzone są prace przy wzmacnianiu fundamentów budynku. Same roboty przy budowie komory Fabryczna dla tunelu KDP, rozpoczną się na początku kwietnia 2025.
Tunel średnicowy ma mieć 7,5 km długości. Połączy stację Łódź Fabryczna z Kaliską i Żabieńcem przechodząc przez trzy podziemne przystanki pośrednie (Śródmieście, Polesie i Koziny). Z kolei tunel KDP będzie miał 4600 m i od Łodzi Fabrycznej przejdzie pod miastem, by wyjść na powierzchnię w rejonie Retkini w kierunku Wrocławia i Poznania. Drążenie tunelu KDP w Łodzi ma się rozpocząć w 2026 r. Pociągi pojadą nim w 2032 roku. (PAP)
jus/ malk/ mhr/
