TomTom Traffic Index: Kraków oraz Poznań z największym wzrostem zakorkowania w 2019 r.
Poziom zakorkowania wzrósł we wszystkich polskich miastach analizowanych w rankingu, najbardziej w Krakowie i Poznaniu – o 5%.
Pierwsze miejsce w polskim rankingu zakorkowanych miast zajęła Łódź. Najbardziej zakorkowanym miastem na świecie jest indyjskie Bengaluru
 REKLAMA
  
	TomTom (TOM2), specjalista w dziedzinie technologii geolokalizacji, opublikował wyniki najnowszego TomTom Traffic Index, corocznego raportu opisującego sytuację drogową w 416 miastach z 57 krajów na całym świecie. W tegorocznym zestawieniu miano najbardziej zakorkowanego miasta na świecie przypadło Bengaluru. Kierowcy z tej metropolii w południowych Indiach spędzają w korkach średnio 71% dodatkowego czasu, w porównaniu do standardowego natężenia drogowego. Kolejne miejsca w światowym rankingu zajęły Manila (Filipiny, 71%), Bogota (Kolumbia, 68%), Bombaj (Indie) – najbardziej zakorkowane miasto w ubiegłorocznym rankingu (65%) i Pune (Indie, 59%). Polski ranking po raz kolejny otwiera Łódź, której mieszkańcy spędzają w korkach coraz więcej czasu (47%), o 3% więcej w porównaniu z ubiegłorocznym rezultatem.
 
Raport TomTom Traffic Index obejmuje dane dotyczące 12 miast z Polski. Z najnowszego zestawienia wynika, że w 2019 r. natężenie ruchu wzrosło we wszystkich polskich miastach w stosunku do 2018 r. Zaraz za Łodzią w krajowym rankingu uplasowały się kolejno: Kraków (45%), Poznań (44%), Warszawa (40%), Wrocław (39%), Bydgoszcz (34%), Trójmiasto (33%), Szczecin (30%), Lublin (27%) oraz Białystok (26%).
 
 
Poziom zakorkowania wzrasta, a ile kosztuje?
 
W ciągu ostatniej dekady natężenie ruchu wzrosło na całym świecie, a 239 miast (57%), które firma TomTom uwzględniła w nowym raporcie, zwiększyło poziom natężenia ruchu w 2019 r., przy czym tylko 63 miasta wykazały wymierne spadki. Ten globalny wzrost natężenia ruchu, mimo że jest wskaźnikiem silnej gospodarki, kosztuje ją miliardy.
 
Ralf-Peter Schäfer, TomTom VP of Traffic information, powiedział: „Globalnie jest jeszcze dużo do zrobienia, zanim poziom natężenia ruchu zostanie opanowany. Z czasem rozwój autonomicznych pojazdów i usług wspólnego użytkowania samochodów pomoże zmniejszyć zatory, ale ważne dla planistów i decydentów jest to, aby mogli zacząć działać już teraz. Powinni zatem korzystać ze wszystkich dostępnych im narzędzi do analizy poziomu natężenia ruchu i jego skutków, aby móc podejmować kluczowe decyzje dotyczące infrastruktury. Również kierowcy mają do odegrania pewną rolę. Niewielkie zmiany w ich zachowaniu mogą mieć ogromne znaczenie”.
 
Analizując w czasie rzeczywistym zdarzenia drogowe i zatory, aby przewidzieć korki zanim do nich dojdzie, usługi TomTom w zakresie bieżącego ruchu drogowego sprawiają, że oprogramowanie nawigacyjne TomTom oferuje ulepszone kalkulacje trasy i dokładniejszy szacowany czas przyjazdu (ETA). To dlatego firma jest liderem rynku, a jej technologia ruchu drogowego obejmuje miliony samochodów na drogach na całym świecie. TomTom Traffic zna trasę przed nami, przez co umożliwia oszczędność czasu, paliwa i stresu kierowców, operatorów flot i dostawców usług logistycznych, usług na zamówienie (np. dostarczanie żywności) oraz usług zarządzania ruchem drogowym.
 
Kris Kobyliński, Senior Product Manager, TomTom Łódź, powiedział: „Dzięki pracy ekspertów z oddziałów TomTom w Łodzi i Poznaniu, wszyscy możemy lepiej zrozumieć specyfikę zakorkowania polskich miast. Ponadto, wiele z obecnie tworzonych rozwiązań spotkamy już niebawem w elektrycznych, współdzielonych samochodach autonomicznych”.
 
 
Ranking najbardziej zatłoczonych miast na świecie (Ogólny dzienny poziom zatłoczenia - dodatkowy czas podróży - liczba ludności powyżej 800 000):
 
  
 
Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Europie (ogólny dzienny poziom zatłoczenia - dodatkowy czas podróży – zestawienie bez podziału na liczbę ludności):
 
  
 
  
*Łódź, Kraków i Poznań stanowią pierwszą trójkę najbardziej zakorkowanych miast w Europie do 800 tys. mieszkańców.
 
 
Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Polsce (Ogólny dzienny poziom zatłoczenia - dodatkowy czas podróży. Różnice w stosunku do 2018 r.):
 
  
 
 
Najbardziej zakorkowane ulice w polskich miastach:
 
 
Łódź:
Warszawa:
Kraków:
Poznań:
Wrocław:
 
Wąskie gardła w polskich miastach:
 
Łódź:
Warszawa:
Poznań:
Wrocław:
  Raport TomTom Traffic Index obejmuje dane dotyczące 12 miast z Polski. Z najnowszego zestawienia wynika, że w 2019 r. natężenie ruchu wzrosło we wszystkich polskich miastach w stosunku do 2018 r. Zaraz za Łodzią w krajowym rankingu uplasowały się kolejno: Kraków (45%), Poznań (44%), Warszawa (40%), Wrocław (39%), Bydgoszcz (34%), Trójmiasto (33%), Szczecin (30%), Lublin (27%) oraz Białystok (26%).
Poziom zakorkowania wzrasta, a ile kosztuje?
W ciągu ostatniej dekady natężenie ruchu wzrosło na całym świecie, a 239 miast (57%), które firma TomTom uwzględniła w nowym raporcie, zwiększyło poziom natężenia ruchu w 2019 r., przy czym tylko 63 miasta wykazały wymierne spadki. Ten globalny wzrost natężenia ruchu, mimo że jest wskaźnikiem silnej gospodarki, kosztuje ją miliardy.
Ralf-Peter Schäfer, TomTom VP of Traffic information, powiedział: „Globalnie jest jeszcze dużo do zrobienia, zanim poziom natężenia ruchu zostanie opanowany. Z czasem rozwój autonomicznych pojazdów i usług wspólnego użytkowania samochodów pomoże zmniejszyć zatory, ale ważne dla planistów i decydentów jest to, aby mogli zacząć działać już teraz. Powinni zatem korzystać ze wszystkich dostępnych im narzędzi do analizy poziomu natężenia ruchu i jego skutków, aby móc podejmować kluczowe decyzje dotyczące infrastruktury. Również kierowcy mają do odegrania pewną rolę. Niewielkie zmiany w ich zachowaniu mogą mieć ogromne znaczenie”.
Analizując w czasie rzeczywistym zdarzenia drogowe i zatory, aby przewidzieć korki zanim do nich dojdzie, usługi TomTom w zakresie bieżącego ruchu drogowego sprawiają, że oprogramowanie nawigacyjne TomTom oferuje ulepszone kalkulacje trasy i dokładniejszy szacowany czas przyjazdu (ETA). To dlatego firma jest liderem rynku, a jej technologia ruchu drogowego obejmuje miliony samochodów na drogach na całym świecie. TomTom Traffic zna trasę przed nami, przez co umożliwia oszczędność czasu, paliwa i stresu kierowców, operatorów flot i dostawców usług logistycznych, usług na zamówienie (np. dostarczanie żywności) oraz usług zarządzania ruchem drogowym.
Kris Kobyliński, Senior Product Manager, TomTom Łódź, powiedział: „Dzięki pracy ekspertów z oddziałów TomTom w Łodzi i Poznaniu, wszyscy możemy lepiej zrozumieć specyfikę zakorkowania polskich miast. Ponadto, wiele z obecnie tworzonych rozwiązań spotkamy już niebawem w elektrycznych, współdzielonych samochodach autonomicznych”.
Ranking najbardziej zatłoczonych miast na świecie (Ogólny dzienny poziom zatłoczenia - dodatkowy czas podróży - liczba ludności powyżej 800 000):
| 1 | Bengaluru, Indie | 71% | 6 | Moskwa, Rosja | 59% | 
| 2 | Manila, Filipiny | 71% | 7 | Lima, Peru | 57% | 
| 3 | Bogota, Kolumbia | 68% | 8 | Nowe Delhi, Indie | 56% | 
| 4 | Bombaj, Indie | 65% | 9 | Stambuł, Turcja | 55% | 
| 5 | Pune, Indie | 59% | 10 | Dżakarta, Indonezja | 53% | 
Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Europie (ogólny dzienny poziom zatłoczenia - dodatkowy czas podróży – zestawienie bez podziału na liczbę ludności):
| 1 | Moskwa, Rosja | 59% | 6 | Dublin, Irlandia | 48% | 
| 2 | Stambuł, Turcja | 55% | 7 | Odessa, Ukraina | 47% | 
| 3 | Kijów, Ukraina | 53% | 8 | Łódź, Polska | 47% | 
| 4 | Bukareszt, Rumunia | 52% | 9 | Kraków, Polska | 45% | 
| 5 | Sankt Petersburg, Rosja | 49% | 10 | Nowosybirsk, Rosja | 45% | 
Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Polsce (Ogólny dzienny poziom zatłoczenia - dodatkowy czas podróży. Różnice w stosunku do 2018 r.):
| 1 | Łódź | 47%, wzrost o 3% | 6 | Bydgoszcz | 34%, wzrost o 3% | 
| 2 | Kraków | 45%, wzrost o 5% | 7 | Trójmiasto | 33%, wzrost o 3% | 
| 3 | Poznań | 44%, wzrost o 5% | 8 | Szczecin | 30%, wzrost o 3% | 
| 4 | Warszawa | 40%, wzrost o 1% | 9 | Lublin | 27%, wzrost o 2% | 
| 5 | Wrocław | 39%, wzrost o 4% | 10 | Białystok | 26%, wzrost o 1% | 
Najbardziej zakorkowane ulice w polskich miastach:
Łódź:
- Zachodnia
 - Aleja Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza
 - Aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego
 - Aleja Włókniarzy
 
Warszawa:
- Wawelska / Aleja Armii Ludowej
 - Aleja Wilanowska (skrzyżowanie z Doliną Służewiecką)
 - Dolina Służewiecka
 - Aleja Wincentego Witosa
 
Kraków:
- Zakopiańska
 - Powstańców Wielkopolskich / Nowohucka
 - Marii Konopnickiej
 - Jerzego Turowicza
 
Poznań:
- Franklina Roosevelta
 - Królowej Jadwigi / Bolesława Krzywoustego
 - Jana Pawła II
 - Bałtycka (Most Lecha)
 
Wrocław:
- Generała Kazimierza Pułaskiego
 - Zwycięska
 - Klecińska
 - Jedności Narodowej
 - Traugutta
 
Wąskie gardła w polskich miastach:
Łódź:
- Aleja Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza od skrzyżowania z Milionową do skrzyżowania z Aleją Marszałka Józefa Piłsudskiego
 - Bolesława Limanowskiego w pobliżu skrzyżowania z Zachodnią
 - Zachodnia od skrzyżowania z Bolesława Limanowskiego do skrzyżowania z Narutowicza
 
Warszawa:
- Aleja Wincentego Witosa/skrzyżowanie z Czerniakowską
 - Dolina Służewiecka od skrzyżowania z Aleją Komisji Edukacji Narodowej do skrzyżowania z Aleją Wilanowską
 - Aleja Wilanowska od skrzyżowania z Puławską do ulicy Karczocha
 - Wawelska od skrzyżowania z Aleją Niepodległości do skrzyżowania z Andrzeja Krzyckiego
 
- Most Grunwaldzki
 - Zakopiańska od skrzyżowania z Orzechową i Armatury do skrzyżowania z Księdza Józefa Tischnera
 - Opolska od skrzyżowania z Kazimierza Wyki do skrzyżowania z Prądnicką
 
Poznań:
- Od Mostu Królowej Jadwigi do Ronda Rataje
 - Franklina Roosevelta od Ronda Kaponiera do skrzyżowania z Karola Libelta
 - Jana Pawła II od skrzyżowania z Arcybiskupa Antoniego Baraniaka do Ronda Rataje
 
Wrocław:
- Generała Kazimierza Pułaskiego od skrzyżowania z Traugutta do skrzyżowania z Hubską i Dyrekcyjną
 - Traugutta od skrzyżowania z Generała Kazimierza Pułaskiego do skrzyżowania z Generała Tadeusza Kościuszki i Krakowską
 - Krakowska od Alei Armii Krajowej do skrzyżowania z Karwińską
 
PRZECZYTAJ JESZCZE
  
 
 
 
 
 







